Zadajte zvolené používateľské meno.
Zadajte vaše heslo.
  • Vydavateľstvo Pectus, Košice 2018Erika Jenak: Ženy zo zastávok na znamenie

    Autorka sa očividne dotýka pálčivých problémov, najmä súčasnej globalizácie a jej následkov. Čitateľa zasväcuje do prostredia nadnárodných firiem, do ich ubíjajúcej byrokracie. Nejednu drámu sprevádza fóbia, choroba alebo tajomstvo. V zbierke poviedok rezonujú predovšetkým aupairky, opatrovateľky, lektorky. Študentky či cudzinky bez adries žijú v zamestnávateľovom byte, pretĺkajú sa životom, ktorý sa musí vtesnať do jedného kufra. V Európskej únii, neraz s bezvýznamným vzdelaním, skúšajú svoje šťastie, niektoré bez pracovného povolenia, za nízku mzdu, s cieľom zdokonaliť sa v cudzom jazyku. Aby si zarobili na živobytie, nosia deti do škôl, na krúžky, dostávajú sa do slepej uličky. Cestujú hromadnou dopravou. Na predmestiach, v zastrčených mestských kútoch, odkiaľ sa domáci presúvajú autami, čakajú na autobus a na zastávkach už tmavou pleťou upútavajú pozornosť policajných hliadok, ktoré ich z času na čas kontrolujú.

     

  • Vydavateľstvo Pectus, Košice 2018Tomáš Kvič: Smäd pána Chagalla

    Človek sa prostredníctvom irónie odjakživa vyrovnáva so skutočnosťou. I Kvič reaguje na absurdity, aké plodí súčasná doba, a hravým spôsobom, skôr nadľahčene než zlomyseľne, miestami priam aforisticky, si vytvára vlastný odstup od tragických udalostí. Vo svojom básnickom debute, v ktorom vyhrotený pocit vykorenenosti vedie k vzdoru voči individualizmu v atomizovanej spoločnosti, ponúka autentickú skúsenosť, vyhýba sa priamočiarosti a prirodzene využíva osvedčené prostriedky – kontrast, parafrázu či narúšanie ustálených jazykových väzieb. Niektoré básne sa na prvý pohľad môžu zdať útržkovité, akoby neuchopiteľné, no v snahe vystihnúť človeka a jeho miesto v čoraz zložitejšom svete pripomínajú napokon ostrovy, čo sa spájajú do kontinentov. A v neposlednom rade spochybňujú akékoľvek absolútne hodnoty.

     

  • Vydavateľstvo Pectus, Košice 2018Martin Vlado: stále si myslím že existuje to miesto

    V tejto zbierke sa nachádzajú nielen experimentálne ladené básnické cykly, kde hra s písmenami a číslami vyjadruje istú túžbu a jej naplnenie, ale aj také, čo nevybočujú z rámca tradičnej poetiky. V nich sa autor vracia do 70. rokov minulého storočia a svoje spomienky uzatvára vo voľnejšie nadväzujúcich básňach. Zo zvažovania možno vytušiť, ako sa navzájom prelínajú minulosť a budúcnosť. V jednom aj druhom prípade ukazuje autor svoj zmysel pre koncízny prejav nanajvýš v náznakoch, pritom nestráca svojrázny dôvtip, ktorý čitateľ pozná už z jeho predošlých básnických zbierok.

     

  • Vydavateľstvo Pectus, Košice 2017Mária Mikitová Janošková: Výsledok: Bez riešenia

    Básnická zbierka Výsledok: Bez riešenia predstavuje prierez doterajšou tvorbou, ktorá sa rozvíjala od autorkinej mladosti až po súčasnosť. Aj keď sa básne neodvolávajú na konkrétne časopriestorové súradnice, nejde o putovanie po neznámych miestach v neznámom čase. Naopak, vyjadrujú pohľad na bežné udalosti, rekapitulujú to, čo je v nich dôležité pre človeka, ktorý sa často ocitá v slepej uličke pre množstvo obmedzení – mentálnych, animálnych, sociálnych a pod. A za tým všetkým, čo možno v chaose tušiť ako nevýrazné či dokonca neviditeľné, sa ukrýva snaha zachytiť čosi trvalé, oprieť sa o pevné body, ktoré pomáhajú dešifrovať pravdy o svete.

     

  • Vydavateľstvo Pectus, Košice 2017Martin Vlado: Lomová mechanika

    Vladove poviedky o nevratných deformáciách situované do mestského prostredia neskúmajú neživý technický materiál, ale v hľadáčiku majú ľudskú bytosť, jej reakcie a vzťahy, ktoré v konečnom dôsledku smerujú k zlomu, rozpadu, deštrukcii. Krátke prózy však nenesú v sebe stopy ťažkej tragiky, skôr nenásilným humorom a iróniou vyvolávajú úsmev. Nájdeme v nich tematizovanie samotnej literatúry, písania ako takého, ale aj rozprávanie o psychicky narušenom mužovi, o osamelosti, ktorá môže prinášať naplnenie, o chlapcovi s naivnými predstavami, ktorý prežíva bezstarostné detstvo v 60. rokoch minulého storočia, o zložitom dospievaní na pozadí dobových udalostí. Poviedky sa navzájom dopĺňajú, tvoria postupnosť, ktorá umožňuje nájsť si zmysel toho, čo sa chce povedať. Dve z nich – Krajina a Susedka – boli roku 2014 a 2015 ocenené prémiou literárnej súťaže Poviedka. Ani ich poradie nie je náhodné, nejedna v istom momente odkazuje na predošlú. Ide teda o premyslený koncept, ktorého celok stojí a padá na jednotlivých príbehoch.

     

  • Vydavateľstvo Pectus, Košice 2017Marián Šidlík: Len tu žiť

    V zbierke Len tu žiť ponúka Šidlík básne, ktoré tentoraz pochádzajú z obdobia rokov 2006 – 2012. Rozvíja v nej svoju svojráznu a decentnú poetiku, zachytáva rytmicky plynúce okamihy často prežívané vo vzťahu k nežnému pohlaviu. Pravdaže, všeličo z nich zostáva nedopovedané. Z autorovej tvorby možno vytušiť aj inšpirácie japonskou či čínskou básnickou tradíciou. A k takýmto básňam, hoci na prvý pohľad pôsobia priamočiaro, je potrebné vracať sa, čítať ich nanovo, aby ako celok poodhalili ďalšie súvislosti. Azda prezrádzajú i to, že snívať, byť nanajvýš pozorovateľom nestačí. Koniec koncov, aj keď sa človek rád oddáva spomienkam, napriek odcudzeniu potrebuje žiť, realizovať svoje sny tu a teraz.

     

  • Vydavateľstvo Pectus, Košice 2016Mária Kočanová: Mojmírov syn

    Svätopluk prežíva detstvo v čase, keď sa Slovieni prostredníctvom franských kňazov oboznamujú s kresťanstvom. V hrách a vystrájaní s rovesníkmi rozvíja vlastnosti, akými sa má vyznačovať budúci panovník – bystrosť, odvahu, silu. Prejaví ich najmä na výprave do končín obývaných tajomnými Herulmi. Musí sa však vyrovnať aj so stratou kamaráta Vila, ktorý sa ako šíriteľ nového učenia stane obeťou fanatických prívržencov starej viery, pohanstva... Spisovateľka Mária Kočanová (1890 Kostoľany nad Hornádom – 1976 Bratislava) vydala do r. 1948 v Spolku svätého Vojtecha rad kníh pre deti i dospelých (Šarišské povesti, Nemý mních a i.), venovala sa aj dramatickej tvorbe najmä pre rozhlas. Väčšinu života, s výnimkou posledných rokov, prežila v Prešove, ako učiteľka pôsobila v Solivare. Vrcholom jej tvorby sa mala stať trilógia z čias Veľkej Moravy, ktorú začala písať v medzivojnovom období. Zachoval sa iba prvý diel, z pozostalosti vyšiel r. 2014 pod názvom S Perúnom na štíte. Novelu Mojmírov syn tvoria dve samostatné kapitoly z tohto dielu, nezaradené do vydaného románu. Ďalšie osudy budúceho veľkomoravského kniežaťa sa mali zobraziť v ostatných častiach trilógie.

     

  • Vydavateľstvo Pectus, Košice 2016Marián Hatala: Nespavosť alebo plus mínus štyri steny

    V najnovšej knižke, v súlade s koncepciou doteraz vydaných básnických zbierok, ponúka autor poetické pásmo, v ktorom muž v byte prežíva nočné udalosti, udalosti odohrávajúce sa v panelovom dome, ale aj na ulici. Reflexívna lyrika, akú Hatala už niekoľko rokov píše takmer programovo, sa venuje rodine, ľuďom, aktuálnym spoločenským a politickým reáliám, ku ktorým nebýva zhovievavý. A hoci nie sú nijako geograficky vymedzené, čitateľ môže z naznačeného a nedopovedaného vytušiť mnoho, aj charakter doby, o akej autor rozpráva.

     

  • Vydavateľstvo Pectus, Košice 2015Zdenko Fajčák: Bez medzerníka

    Niežeby sa literatúra vyhýbala svetu súčasných outsiderov, jednako nebýva bežné, aby antihrdinovia, niekedy z kyberpunkového prostredia, znepokojovali situáciami, keď sa zdanlivo nič nedeje. Dokonca spôsob, akým komunikujú, poukazuje skôr na nonsens mimo nich než na vyprázdnenosť reči. Azda najvýstižnejšie to znázorňuje poviedka Jama, ucelený obraz o spoločenskom bahne. Po prečítaní nejednej poviedky zostáva stopa nutkajúca k zamysleniu, pochopenie, že nad absurdné, drsné i scestné okolnosti sa nedá povzniesť inak než iróniou, zachovaním odstupu od udalostí. Iste, sýty hladnému neverí. Fajčáka, našťastie, neodrádza jeho postoj, v poviedkach tvorí svoju vlastnú pravdu. A že v skutočnosti to nie je až také zlé? Tým horšie pre skutočnosť.

     

  • Vydavateľstvo Pectus, Košice 2014Broňa Hochelová: Dievčenský román z minulého storočia

    Doberanie si učiteľov, podpichovanie kamarátok v partii, nedbalo utajovaná závisť, ale aj sny a túžby po láske. Podarí sa autorke vyhnúť klišé, aby hlavná protagonistka Silvia nezviedla fyzikára Doda a neotehotnela? Dá Dodovi, keď sa zjaví uhrančivý Džulio, možnosť zápasiť o svoju ženu, alebo z neho urobí ikonickú figúrku mestečka, slabocha bez ambícií, akého poznáme z ruskej literatúry? V epizodickosti, čo zahŕňa svet mnohých postáv a neverí veľkému príbehu, sa síce nedeje nijaká filozofia ani hlboký druhý plán, avšak pohľadu na život jednoduchých ľudí z obdobia normalizácie, na ich každodenné radosti i strasti, možno uveriť. Za zdanlivou naivitou sa totiž ukrýva presvedčivá podoba medziľudských vzťahov, ktoré neovplyvňuje politická situácia. A vďaka autorkinej schopnosti prestupovať hranice medzi rozprávačom a postavami môže čitateľ bez námahy nazrieť do myslenia, prežívania a hodnotovej hierarchie hrdinov.

     

Strana 1 z 3